Preikestolen - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Robert Bemmelen - WaarBenJij.nu Preikestolen - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Robert Bemmelen - WaarBenJij.nu

Preikestolen

Door: Robert

Blijf op de hoogte en volg Robert

13 Maart 2007 | Noorwegen, Bergen

Afgelopen donderdag om 5 uur ‘s ochtends vertrokken met de auto richting stavanger, samen met Fred, Martin en een vriendin van hem uit Zwitserland. Doel: Preikestolen bezoeken; een rotsplateau op 604 meter boven het Lysefjord, waar je kaarsrecht naar het water beneden je kijkt. 6 uur, 3 ferry’s en 300 kilometer later aangekomen bij het vertrekpunt van de route omhoog. Jaarlijks komen er zo’n 90.000 toeristen, maar donderdag was er… helemaal niemand! Waarschijnlijk was niemand zo gek om met het wisselvallige weer 2 uur omhoog te lopen, terwijl er boven de 400 meter boven zeeniveau nog een aanzienlijke berg sneeuw lag… 2 uur later, natgeregend en weer opgedroogd en tot die knieën in de sneeuw, aangekomen op de rots die ze ‘de preekstoel’ noemen. Op de foto die ik van iemand op internet heb gepikt, kun je zien hoe dat er van onder uit het fjord uitziet… Enniewee, toen we daar aankwamen was het ongelofelijk mistig. Naar beneden kijken was wel mogelijk, maar om een mooi uitzicht te hebben verder over het fjord was het veel te mistig. Natuurlijk wel op het randje gezeten, wat dan toch wel even erg spannend is… als je tussen je voeten 600 meter naar beneden kijkt.

’s Avonds overnacht in een cabin die we aan de rand van het fjord gehuurd hadden en de volgende morgen richting Stavanger gereden. Daar hadden we een afspraak met Anna, een Noorse die vorig jaar in Rotterdam op uitwisseling was. Toevallig sprak ik haar op msn en ze vond het een leuk idee om ons een citytour door Stavanger te geven. Met smalle winkelstraatjes, houten huizen en overal restaurantjes is dit een veel gezelligere stad dan Bergen; het nadeel is dat omdat het de oliehoofdstad van Noorwegen is de prijzen nog net even wat hoger liggen speciaal voor alle zakenlui die er rondlopen. Uurtje bowlen? 400 NOK! (50 eurotjes) s’Avonds wat barretjes bezocht en daarna begonnen aan de terugrit; kwamen om 8 uur in de morgen aan in Bergen… In ieder geval wel een overnachting uitgespaard.

Vanaf vrijdag ben ik een week in Steenbergen, wellicht tot dan!

Robert.

• 13 Maart 2007 - 23:37

Bas Koeten:

604m?!!! Dan was die Marokkaan op het randje in de Westelijke Sahara maar een mietje met z'n hengeltje op 36m hoogte...
    Gaaf joh!!

• 14 Maart 2007 - 22:09

Martijn:

Had je nog wat te vertellen op die stoel
    Of moest je gaan biechten vanwege die walvis