Bye Bye Bergen - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Robert Bemmelen - WaarBenJij.nu Bye Bye Bergen - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Robert Bemmelen - WaarBenJij.nu

Bye Bye Bergen

Door: Robert

Blijf op de hoogte en volg Robert

18 Juni 2007 | Noorwegen, Bergen

Tijd voor een nieuw en ook gelijk het laatste bericht!

Sinds het vorige teken van leven van mij kant is er een hoop gebeurd; weken lang gestudeerd voor tentamens; tentamens ook daadwerkelijk gemaakt en gehaald, talloze afscheidsfeestjes van studenten die in de loop van afgelopen maand klaar waren en naar huis vertrokken, en natuurlijk Eveliens bezoek aan Noorwegen.

Nou zal ik jullie niet lastig vallen met de stof die ik heb bestudeerd voor Finance, capital budgeting, globalisation en Distribution Channels, en maar direct naar meer interessante dingen gaan ;)

Zaterdag 2 juni Evelien met Seb's auto vanaf het vliegveld opgehaald. De eerste week vooral Bergen en omgeving aangedaan, met een lange wandeltocht (Stolzekleiven op; een trap die je in 20 minuten 400 meter laat stijgen) via Floyen naar het centrum en weer terug naar Hatleberg; een bezoek aan Ulriken (met de kabelbaan!) Natuurlijk verse zalm gekocht op de vismarkt (bij David, een exchange student uit spanje die daar voor de zomer blijft werken, dus goedkope hot smoked salmon); en een tocht met Fred's auto naar het Hardangerfjord, waar we op een hoogte van 900 meter hebben gekampeerd - inclusief minigrill :)

Tweede week dat Evelien hier was hebben we de trein richting Oslo gepakt, wat een van de mooiste treintochten van Europa is. Je komt tijdens de 6 uur durende treinreis dooe het binnenland van Noorwegen op een plateau waar ook in de zomer nog heeeeel veel sneeuw ligt en waar mooie vergezichten zijn. In Oslo nog wat gaan drinken met Claes, die daar deze zomer aan het werk is en een erg leuk jazzbarretje wist te vinden in de stad. in Oslo een hele berg (openlucht-) musea bezocht, dus een hoop vikinghuizen- en vikingbotenfotos rijker. Hoop opgezette ijsberen gezien ook... Vervolgens pakten we de trein naar Stavanger, waar we een auto (nou ja, eigenlijk een wrak: www.rent-a-wreck.no) huurden en naar het Lysefjord zijn gegaan om natuurlijk Preikestolen en Kjerag te bezoeken. Preikestolen was mooi, Kjerag was super, met een zware klim naar boven wat resulteerde in een schitterend uitzicht over het fjord vanaf 1000 meter hoogte. Natuurlijk moesten we langs de Kjerag-rots zelf; een rots die ingeklemd is tussen twee andere en waar je op kunt staan, zodat je letterlijk 1000 meter boven het water staat. Waar ik er moeite mee had en met knikkende knieen op de rots stapte, vond Evelien het geen enkel probleem en herhaalde de stap een half uurtje later gewoon nog een keer. Dapper in ieder geval. let vooral ook in het verschil in houding op de fotos; waar Evelien ontspannen staat te lachen en zelfs durft te zwaaien, kijk ik naar de camera alsof ik in mijn broek staat te kakken... maar goed: Check!.

Na een wat meer ontspannend dagje in Stavanger hebben we vervolgens de boot terug naar Bergen genomen. Lien, t was een heel gezellige trip :) Super dat je nog gekomen bent.

Momenteel zit ik in mijn kamer in Hatleberg, heb ik vanmorgen kamer inspectie gehad en vonden ze hem in ieder geval schoon genoeg en zit ik met de kwestie van veel te veel bagage terwijl ik maar 20 kilo mee mag nemen. Er is ook al een aantal kilos onderweg naar Duitsland met, je raad het al, een stel Duitsers, die in de richting van de Nederlandse grens wonen (Gelsenkirchen / Essen)) Toch een reden om binnenkort een trip naar Duitsland te maken en mijn skispullen daar op te halen, al denk ik die deze zomer niet echt dringend nodig te hebben.

Als een van de laatsten die hier vertrekken hebben Paul en ik het inmiddels wel gezien hier. Nu iedereen al is vertrokken is Hatleberg slechts een lelijk gebouw, waar de gezelligheid slechts gemaakt werd door de veelkleur aan mensen die het allemaal tijdelijk 'thuis' hebben genoemd. Studenten uit iets van 14 verschillende landen, dus een hoop vakantie adressen zijn nu wel opgedaan. Voorlopig eerst maar eens gaan werken als ik terug ben, geen overbodige luxe gezien het Noorse prijspeil en de toenemende ruimte in mijn portemonee.

Morgen rond deze tijd ben ik onderweg met de trein vanuit Amsterdam richting het zuiden. Ik kijk ernaar uit om iedereen weer te zien! Tot snel!

Nog even snel de groeten uit Noorwegen,

Rob.

Ps. lang verhaal. Maar mocht je ooit nog besluiten naar Noorwegen te gaan, het is zeker de moeite waard. Vooral Bergen ;)

  • 20 Juni 2007 - 10:28

    Luc:

    He Roberto,

    Moeilijk he die vakken in Noorwegen, NOT! Maar ben wel jaloers dat jij de Kjerag wel hebt kunnen betreden. Voor mijn iig een reden om nog een keer terug te gaan. We moeten snel maar afspreken, ook met Erik.

    Groeten,

    Luc

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Bergen

Robert

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 168
Totaal aantal bezoekers 37282

Voorgaande reizen:

07 September 2009 - 24 Maart 2010

Robert in Tanzania

23 Juni 2008 - 23 Februari 2009

Robert in Congo

03 Januari 2007 - 15 Juni 2007

Robert in Noorwegen

04 Maart 2005 - 13 Juni 2005

Robert in Zuid Amerika

01 September 2010 - 30 November -0001

Robert in Zwitserland

Landen bezocht: