ZON! - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Robert Bemmelen - WaarBenJij.nu ZON! - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Robert Bemmelen - WaarBenJij.nu

ZON!

Door: Robert

Blijf op de hoogte en volg Robert

18 Februari 2007 | Noorwegen, Bergen

Zondag Hikedag. De ideale manier om zo af en toe te ontsnappen uit de Cold-War Bunker die ze Hatleberg noemen. Voordeel van Bergen is dat je in 15 minuten lopen in een compleet andere wereld bent, en dat is dan ook vaak hetgeen dat we op zondag doen (mits goed weer, maar dat gaat goed de laatste twee weken). Deze keer bij Hatleberg vertrokken en richting Floyen gewandeld. Niks speciaals, maar zodra de zon hier schijnt wil je gewoon naar buiten.

Het voordeel van het feit dat er hier mensen zijn die een auto hebben is dat we ook wat verder van Bergen de omgeving kunnen zien. Op een vrije doordeweekse dag samen met Martin, Luca, Giulia en Taini een rondtrip gemaakt via Voss, het dichtstbijzijnde skioord hier. Op de terugweg langs het Hardangerfjord gereden, wat als een van de mooiste Fjorden van Noorwegen bekend staat. Hoewel het ongelofeloos koud was, hadden we bijzonder geluk met het mooie weer; geen wolk te bekennen. Die dag 300 kilometer gereden, en het was de moeite waard want het heeft een paar mooie foto’s opgeleverd. Het weer was in ieder geval het beste van hetgeen we tot nu toe gezien hebben hier.

Een van de dingen de al een tijdje op m’n checklist stond was toch wel een keertje proberen te skiën. Aangezien zo ongeveer iedereen hier in de groep bijzonder veel skiëervaring heeft had ik er eerst niet zo’n zin, maar toen ook een Italiaan aangaf het te willen proberen vond ik het toch wel een goed idee, dus met de trein naar Voss. Eigenwijs natuurlijk, dus geen skiklas voor mij maar gewoon een kwestie van ski’s huren en helemaal naar boven. Eerst geprobeerd om bij de skirental de ski’s al in te klikken maar omdat de skilift bergaf gelegen was toch maar te voet daar heen gegaan… Eenmaal boven kwam ik erachter dat sneeuw toch wel ongelofelijk glad is als je op ski’s staat (!) Na de eerste valpartij leek het me verstandig om te leren remmen; en gelukkig was een van de andere studenten zo vriendelijk om me dat te leren. Toen ik -eindelijk - beneden aangekomen was toch maar weer de lift omhoog gepakt en na de derde keer ging het al wat soepeler… We zijn momenteel een meerdaagse skitrip aan het boeken naar Hemsedal; het grootste skioord van Noorwegen. Kan ik nog wat meer sneeuw eten..

Om de spierpijn na het skiën een beetje te verzachten de volgende dag – weer zondag - Rundemanen beklommen. Met een 560 meter de op een na hoogste berg rond Bergen. Mooi zonnetje die dag, dus mooi hike weer. Bovenop was het echter berekoud met een forse wind en een meter sneeuw…. Daarvandaan de hele weg naar Hatleberg terug gelopen. ’s Avonds bleek dat niemand eraan gedacht had om boodschappen te doen, dus hielden we met een klein kluppie een buffet, waar iedereen iets meebracht. Resultaat was grappig; een tonijn salade tot mozzarella met basilicum.

Afgelopen donderdag vierde mijn floormate Topi zijn verjaardag. Wat als een grap begon eindigde in een grootse Cake Contest, waarbij een stuk of 5 duo’s streden om het maken van de beste taart. Samen met Martin een amaretto-taart met 300 gram Zwitserse chocola gemaakt; de eerste vervolgbestellingen zijn inmiddels al binnen.

Vandaag samen met Topi en Giulia gaan vissen hier in het Fjord. Resultaat: 1 niet nader te specificeren vis van een centimeter of 30. Kostte wat moeite om hem te bereiden want niemand had enig idee hoe we dat moesten doen, maar uiteindelijk toch wat van kunnen fabriceren. Foto’s volgen.

Tot zo ver,

Robert.

• 18 Februari 2007 - 22:11

Peter:

Hey Rob, leest weer lekker weg! Ik ben erg benieuwd naar de foto's want het klinkt allemaal erg mooi. 1 tip trouwens, ga gewoon meteen snowboarden, want dat is veel leuker en anders baal je direct dat je zoveel tijd in dat skieen hebt gestop. Niet over nadenken, geloof me maar gewoon! Ik ben nog wat aan het klungelen met skype omdat ik nog steeds geen microfoontje heb. Ik ga er snel een kopen dan kunnen we weer eens bijpraten over de perikelen van het leven. Have fun en niks breken, want nogmaals, skieen is levensgevaarlijk! groeten vanuit NL! Peter

• 19 Februari 2007 - 10:48

Rob & Nannie:

Hey die Robert. K zei gistren nog aan Eef dat t lang geleden was dat we geskyped hadden. Bleek dt mn skype op offline stond. Staat nu weer online. K lees dat je t goed naar je zin hebt. K lees alleen (nog) niets over had studeren en zo. ;-)
    Mn motor is ver klaar. Alleen nog blanke lak en dan uiteindelijke montage. K hoop dat t weer zo blijft. Dan ga k lekker rijden. Zie je in Noorwegen wel eens motorrijders? Als er geen sneeuw ligt, dat is.
    K hoor weer van je. Gr, Rob.

• 25 Februari 2007 - 12:44

Luc:

He Roberto,

Alweer een weekje terug uit Vietnam en Cambodja dat fantastisch was. Maar het zien van de roadtrip en hike foto's maakt me nu alweer jaloers. Een zware tijd is het daar in Bergen, niet?

Groeten,

Luc