Weg van teruggeweest & Alex in Noorwegen - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Robert Bemmelen - WaarBenJij.nu Weg van teruggeweest & Alex in Noorwegen - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Robert Bemmelen - WaarBenJij.nu

Weg van teruggeweest & Alex in Noorwegen

Door: Robert

Blijf op de hoogte en volg Robert

17 April 2007 | Noorwegen, Bergen

Inmiddels is de laatste update al weer een tijdje geleden… dus het werd wel weer eens tijd dacht ik zo. In totaal een kleine twee weken in Nederland geweest; iedereen zo ongeveer wel weer even gesproken, mams 50 jarige verjaardag meegemaakt en een fijne tijd samen met Evelien gehad. Direct na terugkomst weer hard aan het werk want er moesten wat opdrachten ingeleverd worden.

Op zaterdag Alex opgehaald van het busstation want die kwam hier een weekje op bezoek. Goed getimed natuurlijk, want die week was het easterbreak en dat staat hier synoniem voor vakantie, skiën, rondreizen en kamperen. Van tevoren hadden we al een plan gemaakt voor wat onze trip zou gaan worden; samen met Sepp, Paul en Giulia met de auto richting het Lysefjord (Stavanger). Natuurlijk op de heenweg even gestopt bij Lidl, want de vishengels waren in de aanbieding en omdat we een hele week aan het water zouden bivakkeren leek ons dat een geschikt tijdverdrijf. Maandagmorgen vroeg vertrokken om op tijd te zijn voor de ferry van 6 uur; inclusief de tussenstop bij Lidl waren we rond een uur of 12 in de cabin. Waar ik een aantal weken geleden behoorlijk pech had met het weer op Preikestolen, deed Alex’ aanwezigheid ook hier de zon schijnen (net als in Rio ) Lex, volgens mij kan je daar geld mee gaan verdienen :p . De dag erna Stavanger ingegaan en wat citysightseeing gedaan. Omdat Giulia’s ouders op bezoek zouden komen zetten we haar op woensdag op het vliegveld af en reden wij door op zoek naar een goede plek om te vissen. Verschillende plekken gehad, en het enige wat we vingen was zeewier en schelpen. Later hoorden we van een ferrykapitein dat er weinig vis meer zit sinds er een groep zeehonden dat fjord in was gedoken. Mooi is dat, hadden we nog concurrentie ook.
Omdat het de bedoeling was dat we diezelfde avond onze eigen gevangen vis zouden eten, toch nog maar snel even langs de supermarkt gegaan voor een fatsoenlijke maaltijd. Met zijn vieren nog een berg in de omgeving beklommen, waar Legs (zoals ie van Sepp de bijnaam kreeg) door zijn lengte toch wel een stukkie sneller die berg op ging dan Paul en ik. Bovenop de top van de bijna 800 meter hoge Reinarknuten (what’s in a name) de ‘we made it’ fotos gemaakt, en vervolgens weer snel naar beneden want in combinatie met de wind die er stond vroren de oren van je hoofd af.
Toen we terug kwamen van de hike besloten we nog even de ferry naar het einde van het fjord te pakken. Niet voor niets staat het Lysefjord in de top 4 van mooiste fjorden van Noorwegen en om die reden wilden we het ook even helemaal doorvaren. Aangezien het weer niet zo best meer was als aan het begin van de week, maar we wel op het dek wilden staan voor de uitzichten, zagen we eruit alsof we de noordpoolexpeditie gingen doen omdat mede door de snelheid van de boot (zo’n 60 kmpu) het toch wel erg fris was… Wel leuk om Preikestolen van onderuit het fjord te zien, krijg je veel meer een idee van de hoogte dan dat je naar beneden kijkt…

Omdat we niet zonder vis wilden terugkeren naar Hatleberg, besloten we op de terugweg langs onze ‘vertrouwde’ visstek aan de kust voor Bergen te gaan. Vangst gegarandeerd en dat bleek ook zo, aangezien Sepp een 5 kilo zware kabeljauw aan de haak had en we daarnaast nog een stuk of zes pollacks van een centimer of 30/40 vingen. Geslaagd dus, en de maaltijd voor die avond was ook gelijk geregeld.
Zaterdag met Alex een tour door Bergen zelf gemaakt, het Gamle Bergen (oud-Bergen) bezocht en ook de Unesco-world heritage huisjes van Bryggen. Toen we de volgende morgen wakker werden bleek dat we een wit Pasen hadden; de hele ochtend sneeuwde het, wat in de middag omsloeg tot forse regenbuien. Mooi zo, had die Lex toch nog net even echt Bergens weer meegemaakt voor dat we hem terug naar he vliegveld brachten. Lex, t was top!

Na vervolgens een hele week regen te hebben gehad was de weersvoorspelling dat we afgelopen weekend twee dagen zon zouden hebben. Als dat in Bergen het geval is moet je daar gebruik van maken en om die reden besloten we om een hike te gaan doen waarbij we een nachtje zouden kamperen. Bij het kantoor van de DNT (den Norske turistforening), een kaart gekocht van de omgeving van Odda. Deze stad ligt aan een zijarm van het Hardangerfjord en vlakbij ligt een van de grootste gletsjers van Noorwegen. Onderweg las ik in lonely planet overigens dat Odda met voorsprong de lelijkste stad van Noorwegen is… en dat wordt voornamelijk bepaald door de hoeveelheid industrie die ze daar hebben. Omdat we toch niet in de stad zelf zouden blijven maakte dat ook niet echt uit, maar toch. Omdat er veel te veel sneeuw bleek te liggen om in de buurt van de gletsjer te komen besloten we ergens anders te gaan kamperen, waar we na zoeken een plekje vonden waar geen sneeuw lag. ’s Avonds natuurlijk kampvuur gemaakt :) . Omdat het toch nog wel een paar graden vroor ’s nachts was t niet al te comfortabel, maar het sneeuwballengevecht de volgende morgen maakte meer dan goed. Bij gebrek aan sanitair een waterval gebruikt om te douchen, al was smeltwater van de gletsjer niet de warmste oplossing…

What’s up next: studeren, studeren en… studeren. Met de aankomende examens is het nu uit met de pret, en de komende weken zullen fulltime in het teken staan van die examens. Inmiddels wel al de treinen, boten en cabins geboekt voor als Evelien hier naar toe komt in juni. Daar zie ik zeker naar uit!

Groeten,

Robert.

>> fotos volgen snel

• 17 April 2007 - 09:32

Ari:

Heej Rob!

Klinkt allemaal weer goed as usual!
    en die Alex he! overal van de partij! Pluim van mij! Maar over 2weken ik ook een keer: ik ga mee naar Munchen met de mannen :)

Heel veel succes met het echte studeren daar nog!!

x Ari

• 17 April 2007 - 10:40

Robert:

he kerel,
    Super om weer even helemaal op de hoogte te zijn en dat jij je prima vermaakt. Laat nu maar eens zien dat je ook goed kan presteren in je studie.
    Go for it.
    Hug

• 02 Mei 2007 - 07:09

Luc:

He Roberto,

De foto's mogen er wezen! Dat studeren zal wel even wennen zijn of niet? Vond het vorig jaar erg saai. Maar ja, daar ben je natuurlijk voor gekomen. Kijk maar uit dat je geen schrijfarm krijgt... Minstens 20 pagina's per tentamen, haha. Succes en veel plezier nog.

Groeten,

Luc