Sneeuw... - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Robert Bemmelen - WaarBenJij.nu Sneeuw... - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Robert Bemmelen - WaarBenJij.nu

Sneeuw...

Door: Robert

Blijf op de hoogte en volg Robert

28 Januari 2007 | Noorwegen, Bergen

Een jaarlijks terugkerende traditie is de estaffetteloop tussen Bergen en Oslo (dik 500 km) waarbij NHH en de universiteit van Oslo het tegen elkaar opnemen. Plan was dus om mee te doen, waarbij je als deelnemer zo’n 4 kilometer loopt. Moet te doen zijn…. Dinsdagavond eerste trainingsavond meegedaan, kostte te me twee dagen om te herstellen. Niet zo zeer de 8 kilometer was het probleem, maar het feit dat de helft hiervan omhoog de bergen in ging…au! Anyway, nog steeds in de race om mee te doen in april…

Donderdagavond een mannetje of 40 uitgenodigd in de keuken ter ere van mijn Griekse roommate. In Griekenland vieren ze naast hun birthday ook nog eens hun nameday; de verjaardag van de heilige waarnaar ze vernoemd zijn. Speciaal voor Nasos het meest bekende Griekse liedje gedownload (de Sirtaki  ) en wat borden kapot gegooid (uit het keukenkastje waar ‘public’ op staat…) Yamas! (proost in het Grieks)

Toen de zon nog steeds scheen na college op vrijdag de bus naar het stadscentrum gepakt en de cablecar omhoog richting Mount Floyen gepakt. De zon scheen, wat toch wel heel zeldzaam is hier, en daar moest ik even gebruik van maken. 7 euro armer voor een kaartje, maar je hebt daar wel een errug mooi uitzicht.

Zondag sneeuw! In plaats van regen deze keer een andere vorm van neerslag. En niet zo’n beetje ook. Een dikke tien centimeter wit op de stoep. Samen met claes en topi (twee finnen) de bergen ingegaan en gezocht naar een place with a view. Na een wandeling van een anderhalf uur op een heel koud plekje aangekomen, maar wederom was het uitzicht adembenemend. Fototoestel weigerde van de kou, maar na de batterij even opgewarmd te hebben in mijn broekzak deed ie t weer. De C van de CANON-afkorting staat duidelijk niet voor Cold.

De volgende dag helaas geen college (…), dus de stad in om wat foto’s te maken van de bekendste trekpleisters. ’s Avonds met z’n allen een sneeuwpop gemaakt, wat resulteerde in een gigantisch groot sneeuwballen gevecht om 12 uur ’s nachts. Tot onvrede van de Italianen (“bastardos!!!!”), want die eindigden met kilo’s sneeuw die door hun raam naar binnen waren gemikt. Die houden toch van ijs?

Samen met Giulia, Claes, Martin, en Giovanni met de auto een trip ondernomen naar een van de eilanden voor de kust (die allemaal met bruggen met elkaar zijn verbonden). Halverwege nog een wegwerpbbq gekocht en wat worstjes geroosterd...Onderweg kwamen we de M/S Server tegen die een twee weken geleden voor de kust van Noorwegen in tweeen was gebroken. Het voorste deel van het schip hebben ze teruggevonden en richting Askoy (een van de eilanden voor de kust)gesleept. (zie fotos)

Nadat ik samen met Martin (Zwitserland) deze week al een keer naar boven ben geklommen, hebben we het gisteren nog een keer ondernomen: het beklimmen van Mount Ulriken. Met 643 meter boven zeeniveau de hoogste van de 7 bergen die de stad omringen. In plaats van deze keer weer terug naar beneden te gaan via dezelfde weg, hadden we gisteren het plan om over de bergkammen te hiken richting Mount Floyen. Nadat we eerst samen met een paar Zweden omhoog waren geklommen (kleine twee uur, met heel veel sneeuw en wind) besloten Claes, Martin en ik met zijn drieën toch de poging te wagen om richting Floyen te lopen. Skibroek aangetrokken, droge sokken en t-shirts aan en vertrokken. Om sommige plaatsen lag de sneeuw meer dan een meter diep doordat het de gehele week vreselijk hard gesneeuwd heeft in de bergen. Dat zorgde ervoor dat we soms zo ver weg zakten dat we moesten kruipen over de sneeuw om niet te diep weg te zakken. Met een temperatuur van -9 (uit de wind, en het waaide behoorlijk), begon ook de Fanta in mijn rugzak al een slush-puppy vorm aan te nemen, en de mueslirepen werden erg knapperig… Nadat we een aantal uren hadden gelopen kwamen we drie Noren tegen met crosscountry-ski’s. Wat wij eigenlijk al wisten werd door hen nog eens bevestigd: we waren nog maar op een derde van de route en we hadden nog maar 2 uur daglicht. Toch maar besloten om dezelfde weg weer terug te gaan en deze route nog maar eens te proberen wanneer er minder of helemaal geen sneeuw ligt. Sowieso wel een hele gave trip geweest - definately the coolest ever ;)

Wat de colleges betreft: inmiddels zijn twee van de vier vakken gestart. Aanstaande maandag gaan de andere twee beginnen, waaronder capital budgetting. Inleidende course gehad en dat viel wel zwaar… Niet voor niks dat we deze week nog even wat vrije tijd hebben gebruikt om de omgeving hier te verkennen. Tussentijds retourtje is overigens ook geboekt: 16 maart heen, 27 maart weer terug. Koopje op kilroytravel.nl

Groeten!
Robert.

• 31 Januari 2007 - 07:40

Alex:

Mooie foto's man!

• 31 Januari 2007 - 12:06

Pei-laan:

Hey Robert,

Leuk om je avonturen te lezen en idd mooie foto's!
    Nog veel plezier en geniet!
    Ben inmiddels weer in NL.

• 03 Februari 2007 - 16:16

Femke:

Net terug van wintersport in oostenrijk, lag daar maar zoveel sneeuw...
    Wel kunnen skieën gelukkig en het voordeel is dat ik wel veel zon heb gehad! Echt koele foto's en succes met trainen (eerst beter een dalafdaling...). Have fun,
    groetjes