Hatleberg studenthjem & the internationals - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Robert Bemmelen - WaarBenJij.nu Hatleberg studenthjem & the internationals - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Robert Bemmelen - WaarBenJij.nu

Hatleberg studenthjem & the internationals

Door: Robert

Blijf op de hoogte en volg Robert

27 Januari 2007 | Noorwegen, Bergen

Met 6 gebouwen (A t/m F) biedt Hatleberg toch al gauw onderdak aan een paar honderd studenten. Ik zit hier met 5 andere studenten op de zesde verdieping en wij delen een gemeenschappelijke keuken (met een schitterend uitzicht op het fjord!) Naast de twee Noren hier op de gang –die zelden hun hoofd buiten de deur steken- zitten hier Nasos uit Griekenland, Kasha uit Polen en Topi uit Finland. Behoorlijk internationaal gezelschap dus. Omdat alle internationale studenten andere combinaties van vakken volgen zien we elkaar voornamelijk bij het avondeten. Om de een of andere reden is onze keuken dan toch populair…het gebeurt vaak genoeg dat we met een mannetje of 8 aan de tafel zitten. Grappig om te zien is dat er toch een paar zijn die nog nooit van koken hebben gehoord en alleen maar een hele diepvries vol hebben zitten met pizza van de Lidl (de allergoedkoopste Margharita). Favoriete voedsel onder de studenten is toch wel –naast deze pizza- een echte spaghetti bolognese of carbonara (tja dat heb je met zoveel Italianen). Fajitas blijven ook een hit, net als de gebakken eieren. De Noren zijn natuurlijk helemaal wild van vis maar dat is toch niet echt wat ik graag eet. Daar komt nog bij dat ze er hier hele gekke dingen van maken (‘fiskekakke’ of ‘fiskeboller’) Niet echt een aanrader… Wat natuurlijk wel even moest gebeuren hier in Noorwegen is het proeven van walvisvlees… Zij en Japan zijn de enigen ter wereld waar de vangst legaal is. Hoewel ik geen voorstander ben van de walvisvangst, kon ik mijn nieuwsgierigheid toch niet bedwingen. Wees gerust…het is toch niet lekker. De bezigheden hier ’s avonds na college bestaan voornamelijk uit film kijken op een laptop, uitgebreid koken, seizoen twee van Hatleberg Series of Poker HSOP– ik kon het niet laten om het te introduceren Luc ;) ) of de stad in op donderdagavond>klarbar. Bier voor maar 4 euro per stuk, koopje!.

Grappig is dat wanneer ik uit het raam van mijn eigen kamer kijk, ik uitzicht heb op de kinderopvang. Maakt niet uit wat voor weer het is, of het regent, sneeuwstormt of tien graden vriest… ze bouwen daar gewoon zandkastelen en gaan van de glijbaan. Mooi om die peutertjes in hun skioutfit rond te zien rennen als het stortregent :) wat nou flauwe kinderen?

Inmiddels is de groep zoals we die hadden aan het begin van de welkomstweek aardig gegroeid; Orkan, Florian en Seb uit Duitsland; Claes, Taini en Topi uit Finland; Luca, Simone en Giulia uit Italie; David en Ingrid uit Spanje; Martin uit Zwitserland; Bernie uit Oostenrijk, Nasos uit Griekenland en Paul en ik uit Nederland. Af en toe zitten er ook wat Zweden bij, nog wat Fransen, Canadezen of nog wat Italianen. In ieder geval een erg gezellige groep! Ik zal proberen iedereen op de foto te krijgen komende dagen, dus die houden jullie nog van mij tegoed.

Groeten,
Robert.

• 27 Januari 2007 - 11:50

Ariadne:

Heej Robert!

Compleet aan het feesten geslagen?! Naast je colleges natuurlijk!
    Nog een hele gezellige tijd daar!Blijf vooral je belevenissen hier schrijven!

Ari

• 27 Januari 2007 - 20:06

Martijn:

En maar klagen die studenten.
    Zo te horen heb je het goed naarje zin veel leuke gasten vooral die gast uit Finland lijkt me n TOPI kerel veel plezier en blijf wel van de zeehondjes af

• 28 Januari 2007 - 15:08

Robert:

in het aqarium hier hebben ze naast de zeehondjes een ruimte waar ze laten zien hoe ze er een bontjas van maken. Ze zijn er dus nogal trots op ;)