Afrika ff Anders - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Robert Bemmelen - WaarBenJij.nu Afrika ff Anders - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Robert Bemmelen - WaarBenJij.nu

Afrika ff Anders

Door: Robert

Blijf op de hoogte en volg Robert

03 Februari 2010 | Tanzania, Dar es Salaam

Eigenlijk is het een enorme paradox. Een continent dat al sinds de jaren ’50 in het nieuws is met berichten over staatsgrepen, dictaturen, hongersnoden en genocide is tegelijkertijd ook een continent waar je als toerist sommige van de mooiste plekken op aarde kunt bezoeken. Welkom in Afrika.

Om naast mijn berichtgeving over vluchtelingenkampen, voedseldistributie en armoede op straat ook inzicht te geven in de andere kant van het leven hier, heet ik jullie hierbij welkom bij deze nieuwe aflevering van … *tromgeroffel*…. ‘Reizen met Robert!‘ …. *applaus*

Op anderhalf uur varen met de boot vanuit de haven in Dar es Salaam ligt het eiland Zanzibar. Als bijna vanzelfsprekend heeft ook dit eiland een donkere geschiedenis van slavenhandel en ivoorexport, maar voor de positieve toon van het verhaal laten we dat nu even voor wat het is. Met een culturele mix die met name is geïnspireerd door de Arabieren is Zanzibar duidelijk anders dan het Afrikaans vasteland. Bekend om de veelkleur aan kruiden die er groeien (van vanille en kruidnagel tot kardemom en kaneel), de knusse straatjes waar je Zanzibari Spice coffee kunt drinken en natuurlijk niet te vergeten de Forodhani gardens, waar elke avond honderden straatverkopers verse vis, calamari en garnalen van de barbecue verkopen. Een avontuur voor de smaakpapillen.

Op het eiland waar Queen’s Freddy Mercury in 1946 werd geboren als Farouk Bulsara, is de grootste bezienswaardigheid echter de schitterende stranden en het geweldige onderwaterleven. ’s Ochtends snorkelen met dolfijnen, duiken met schildpadden en ’s middags onder een rieten parasol op het hagelwitte strand genieten van het uitzicht over het helblauwe water van de Indische oceaan, waarna een sundowner cruise op een traditionele houten zeilboot de perfecte plek is om de dag af te sluiten. O en voor mij, met verblijfsvergunning, kost de boottocht van Dar es Salaam naar Zanzibar maar 10 euro. Dat je het maar weet ;-)

• 03 Februari 2010 - 07:26

Erik Koperdraat:

veel plezier nog robert!!
    ziet er goed uit!!
    groet,
    Erik

• 03 Februari 2010 - 07:45

Arjan:

JALOERS!!!!

• 03 Februari 2010 - 10:06

Rob:

Jij kan er weer eventjes tegenaan ;).

• 03 Februari 2010 - 10:09

Antoinet:

Hey Robert,

Mooi verhaal weer, mijn complimenten!!

Ben jaloers op je dat jij daar nog lekker in de warmte zit en wij alweer terug zijn in het koude NL..

Geniet nog maar even lekker en tot over een paar maandjes in NL!!

Liefs, Antoinet

• 03 Februari 2010 - 19:31

G.:

Wie is die chick?! ;-)

• 03 Februari 2010 - 22:24

Tarik:

Dat strand ziet er mooi uit jongen....

• 04 Februari 2010 - 22:02

Gianne:

Ben om.. wil ook naar Afrika!!