Welcome week - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Robert Bemmelen - WaarBenJij.nu Welcome week - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Robert Bemmelen - WaarBenJij.nu

Welcome week

Door: Robert

Blijf op de hoogte en volg Robert

16 Januari 2007 | Noorwegen, Bergen

Na voor jullie eindeloos wachten dan eindelijk een bericht vanuit het Hoge Noorden!

Na een vlucht vanuit Amsterdam en een overstap op Oslo Lufthavn kreeg ik direct een echt Noors ontvangst toen ik de Arrivals-hal van het vliegveld in Bergen uitliep: de regen kwam met bakken uit de lucht. Later bleek overigens dat dat niet zo heel bijzonder was; het was voor de Noren inmiddels de 69e dag met regen op een rij…

Toen ik bij aankomst in Hatleberg studenthjem (student-home) in Bergen de deur van mijn kamer (E613) opende, was ik blij met het feit dat ik geen echte claustrofobie ken… De kamer zelf, niet al te groot, was volgepakt met veel te veel meubels (die ik inmiddels naar buiten heb weten te werken... ). Toen ik de volgende morgen (toen het om 1030 eindelijk licht was) het uitzicht in de keuken zag, maakte de rest eigenlijk niet zo veel meer uit: een prachtig uitzicht over het fjord!

De welkomstweek van de Universiteit hier in Bergen bleek vooral gericht op het kennismaken met de Noorse cultuur; en dan met name die van de studenten :) . Want hoewel een biertje in de stad hier in Bergen 7 (!) euro kost (56 NOK), krijgen die Noren het toch voor elkaar om om twaalf uur ’s avonds compleet dronken door het cafe te dansen. Het meeste wordt echter niet in de cafés gedronken, maar tijdens het 'indrinken' wat bij iemand in de keuken plaats vind. Zo is ook onze keuken al meerdere malen tot pre-party place verkozen, waarna –door gebruik van de gratis interne telefoon- toch al gauw tientallen mensen de keuken bevolken. Erg gezellig en iedereen brengt zijn eigen drank mee, van bier tot aan van huis meegebrachte wodka (want die kost hier zo’n 50 euro/liter) of voor de Finnen: hun welbekende ‘Koskenkorva’, wat vooral in de uitvoering salmiakki een bijzonder berucht drankje is… I can tell

Een door het international comittee georganiseerde quiz had de bedoeling om ons de belangrijkste highlights van de stad te leren kennen. Mede dankzij het bijzonder slechte weer (windkracht 9, hoosbuien…), en omdat wij vonden dat we het centrum al lang hadden gezien (de houten huizen aan de Bryggen-werf in de stad, de bekende ‘blue stone’-meeting place, en een standbeeld van iemand die toch al lang dood is) besloten wij ons geluk via google te beproeven; wat resulteerde in een tweede plaats ten opzichte van de rest van de teams. Niet verkeerd ;)
Later die avond bij de receptie van Hatleberg ons schor gezongen met een Playstation karaokeset, nadat iedereen zich tijdens de Shrimp-dinner tegoed had gedaan aan de Noorse garnalen en het gratis bier. Dat laatste viel me overigens vrij zwaar, gezien het feit dat ik niet zo’n grote fan van garnalen ben…

Overdag uit handen van de rector principal een officieel NHH (Norges HandelsHøyskole) certificaat gekregen. Iedereen netjes aangekleed natuurlijk en op de foto met die man. Waarde van het certificaat voor eenieder nog volslagen onbekend. Toch leuk.

De volgende avond werd in de kelder van de NHH universiteit het ‘sveiseaften’ georganiseerd. Onder de gehele universiteit bevindt zich namelijk een kelder, met daarin 2 grote clubs en een aantal kleinere verenigingsbars waar het feesten behoorlijk los ging. Ooit een met wodka doordrenkte kiwi met huid en haar gegeten? Is niet vies overigens :) Een Frank-The-Tank lookalike (zie film Oldschool ) zorgde voor het bier-uit-een-trechter-drinken tijdens de kruiwagenrace. Al met al bijzonder goede avond.

Na al die zware avonden van de afgelopen week gisteren maar wat rustiger aan gedaan; de nieuwe James Bond film gekeken op een laptoppie. Is wat krap met 15 man, maar wel gezellig.
Vandaag eerste college gehad; Noors. Enja, nu willen jullie vast weten of ik al iets geleerd heb daar…

Ha det bra!

Robert
(en het regende vandaag voor de 79 dag op rij…)

Voor de geïnteresseerden: de komende 5 maanden zal Bergen mijn thuisstad zijn en zal ik mijn vriendinnetje moeten missen. Studerend aan de Norges Handelshoyskole volg ik de vakken “capital budgeting”, “international finance”, “globalisation & integration” en “distribution channels and business to business marketing” en vallen deze als elective courses in mijn Master Finance & Investments van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Waarom in Bergen? De NHH staat op financieel gebied als bijzonder goed aangeschreven; daarnaast moet Noorwegen heel mooi zijn. Ik ben benieuwd. Colleges beginnen woensdag…

• 16 Januari 2007 - 01:00

Erik Koperdraat:

Ha die Robert!
    Buiten het feit dat ik waarschijnlijk niet diegene ben die jou het meeste zal missen ;) , zie ik dat ik als eerste mag reageren!! jee
    Leuk om te horen dat je nu al zo goed in het ritme zit qua feesten enzo. Moet toch echt lachen zijn om in zo n gebouw met alleen maar internationale studenten te zitten. Zitten er trouwens nog een paar mensen van de eur?
    Ik had eigenlijk verwacht dat je zo n vak als fishery ecnomics zou gaan volgen! Had luc dat niet verteld? oja mocht je nog een b2b marketing paper moeten schrijven, mijn scriptie is bijna af…

Groeten,
    Erik

ps. Wat je bent vergeten te vertellen of Anna W. nog in Bergen rondloopt.

• 16 Januari 2007 - 10:27

RobertvdSteen:

He Robbie,
    Super om te horen dat je je zo vermaakt, of liever gezegd dat ze jou daar vermaken. Maak er een onvergetelijke tijd van en vergeet het thuisfront niet op de hoogte te houden van je belevenissen!

• 16 Januari 2007 - 19:54

Peter-Paul:

Hoi Robert,

Leuk, die indrink tijd voordat je studie daadwerkelijk begint;dat is goed voor de concentratie ! Veel succes en plezier.

Groetjes van ons ;PP en Frida

• 16 Januari 2007 - 20:14

Peter (neef):

Zo Robert, jammer dat ik je niet meer gesproken heb tussen dakar en je heenreis! Zo te horen vermaak je je wel weer; ben benieuwd hoeveel € jij aan drank hebt uitgegeven in je introweek. Heb zo het vermoeden dat de beurs er weer doorheen is?! Veel plezier en groetjes vanuit het al net zo sombere (maar wel droge) Nederland!

• 17 Januari 2007 - 07:39

Femke:

Hé Robert,

Zo te horen bevalt het daar prima! Succes vandaag met de colleges en geniet ervan,

groeten Femke

• 17 Januari 2007 - 15:38

Pa&Ma:

Hadierob,
    We hebben net je foto's zitten bestuderen die je naar André hebt gestuurd.Tergend langzaam komen ze binnen en we zijn nu al benieuwd wie al die lui zijn die er op staan. Een ongelooflijke versie van "country Road" trouwens! Is die CD al uit?
    Laat nog even weten of die Noorse Tante Pos jouw pakje al heeft weten te bezorgen. Dan sturen wij je nog een (rood amstel-)truitje na en nog zo het één en ander.
    Maak ook nog een paar foto's van je kamer, we willen dat claustrofobische gevoel ook wel ervaren.
    Momenteel nog geen nieuws voor dit medium. Groetjes en tot skype!

• 17 Januari 2007 - 17:58

Vanessa:

Hey Robert,

ik heb je niet meer gezien na je Dakar-avontuur, dus alsnog veel plezier daar in 't noorden. Maar zo te lezen gaat dat tot nu toe prima!

Groetjes Vanessa

• 17 Januari 2007 - 21:44

Alex:

90% feest, 10% studie;) ? Have fun daar in het regenachtige noorden! Ik zal je blog met veel plezier volgen.

• 21 Januari 2007 - 15:09

Luc Drost:

Hey Roberto,

Dat klinkt goed en erg bekend. Prima verdiepinkje, ik zat het gangetje ernaast in D. Vergeet niet in het Fjord te gaan zwemmen! Lekker fris. Zit er ene Tyler bij jou in de gang? Dan doe 'm maar de groeten. Hier in Vietnam en Cambodja is het helemaal top. Daar hoor je nog wel van. Zal je in de gaten houden en ben benieuwd naar de foto's.

Oh en Erik als je dit leest, Anne W. zit of in Singapore nu of werkt in Stavanger bij Statoil...

Veel plezier daar, raak niet gestresst van de druk, haha.

Ha det wunderbra,

Luc

• 22 Januari 2007 - 13:15

Evelien:

Hai lief vriendje,
    alles goed daar? Hoe staat het met de training voor de estafetteloop? Ben je nog geweest en heb je er van genoten (ook de dagen erna?) Houd je ons ook n beetje op de hoogte van je vorderingen Noors? xj