Intern @ WFP logistics - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Robert Bemmelen - WaarBenJij.nu Intern @ WFP logistics - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Robert Bemmelen - WaarBenJij.nu

Intern @ WFP logistics

Door: Robert

Blijf op de hoogte en volg Robert

18 Oktober 2009 | Tanzania, Dar es Salaam

De slogan van WFP Logistics is een veelbelovend “we deliver”, en het ontvangen van de 25 kilo zware zakken voedsel in de haven vormt hiervoor het begin. Gedurende mijn 6 maanden hier zal ik in verschillende stadia van de logistieke keten werken, van het ontvangst in de haven via transport hubs tot aan de daadwerkelijke ‘delivery’ bij de beneficiaries.

Afgelopen zondag is de Liberty Eagle aangekomen in de haven van Dar es Salaam, een onder Amerikaanse vlag varende bulk-carrier die 16.000 ton voedsel komt lossen. Voedsel dat uiteindelijk honderden trein- en vrachtwagenkilometers getransporteerd zal worden naar verschillende bestemmingen in onder andere Tanzania zelf, Congo (DRC), Burundi en Rwanda.

Om een beter beeld te creeren van de hoeveelheid voedsel die nu met dit schip is binnengekomen: 16.000 ton staat qua gewicht gelijk aan 160 miljoen potjes met gebakken uitjes (hoeveel maken jullie er per jaar Andre?), 14.060 Volkswagen Golfs of 45.714.286 potjes Calve pindakaas. Pas als ik samen met een inspecteur van de overheid via de ladder naar beneden ga in cargo hold #1 (van de 6) krijg ik een beeld van de hoeveelheid die in dit schip past. Aan een meetlat op de wand van het ruim is zichtbaar dat we bovenop 8 meter cargo staan, die met de hand zal worden opgestapeld tot stapels van 100 stuks en vervolgens met de kraan vanuit het ruim op een op de kade staande trailer wordt gehesen. Geen wonder dat de verwachting is dat het lossen zo’n 10-15 dagen in beslag zal nemen – non stop.

Inmiddels weet ik alles van shipping: van termen als liner-out, charter party en bill of lading tot aan de verantwoordelijkheden van alle betrokken partijen. Omdat het tonnage wat gelost wordt ’s nachts bijzonder laag is bood ik aan om een keer een nachtdienst te draaien; vanaf een uur of 6 ’s avonds tot de volgende ochtend 7 uur. Aangezien mijn opdracht op dit moment puur bestaat uit observeren en rapporteren werd dit een bijzondere nacht, waarbij ik in ieder geval de reden heb ontdekt dat het ’s nachts een stuk minder snel gaat. Ongeveer de helft van de mensen ligt uitgebreid te slapen. De stevedores in het schip zijn zelfs zo creatief om zich te vermommen als een zak cornmeal, wat mij overigens sterk deed denken aan Theo Maassens “pyama in dezelfde kleur als de bank-techniek” om langer op te mogen blijven.

Voor vannacht is een stadionhoorn wellicht dus genoeg om de productiviteit omhoog te krijgen…

• 18 Oktober 2009 - 11:54

JARIG!!!!:

Op maandag 19 oktober is Robert jarig. Wie hem wil feliciteren kan hem bellen(13ct per min):
    Het telefoonnummer is:
    09009848-00255684673854
    Groetjes, Martin en Marijke

• 18 Oktober 2009 - 12:17

Andre En Marieke:

Hee Robert! Dat is interessant om te lezen wat je daar nu eigenlijk moet doen!! Andre zijn bedrijf bakt maximaal 1000 ton uitjes per maand, dat zijn er dus heel wat minder. Haha blaas ze maar uit bed hoor 's nachts!! We lezen met veel plezier je avonturen hier!!

PS Wie is er morgen jarig.....

Liefs van ons!

• 18 Oktober 2009 - 15:27

Kees:

robert, van harte gefeliciteerd. maak er maar een leuke dag van. bedankt voor je geanimeerde en interessante verslag. en voor het recept dat het bevat: pindakaas met gebakken uitjes. moet ik toch eens op mijn boterham proberen. 'oudoe, kees

• 18 Oktober 2009 - 17:12

Robert:

he naamgenoot,
    van harte proficiat , nog 1 nachtje slapen....
    een toffe dag en wij drinken hier alvast een wijntje op jouw nieuwe levensjaar
    hug

• 19 Oktober 2009 - 06:49

Andre En Marieke:

Er is er een jarig hoera hoera! GEFELICITEERD!!!

Verjaardagskusje van Jesse

• 19 Oktober 2009 - 06:55

Gerard:

Ik zie dat jij jouw takenpakket eigenhandig uitbreidt.."van observeren naar coaching in 1 nachtdienst". Nice. Deze proactiviteit zijn ze bij WFP vast niet gewend, bravo!

Ik lees je later.

PS: Et bien sûr que je te souhaite un super bon anniv aujourd'hui! Cin, a la tienne!

• 19 Oktober 2009 - 07:19

PP&Frida&Isella:

Hallo Robert,
    Van harte geleficiteerd met je verjaardag, maak er en leuke dag van daar!
    Groetjes van ons bij Alliance BV

• 19 Oktober 2009 - 09:15

Luc:

Hé Roberto,

Klinkt erg cool wat je daar doet. Mooi avontuur weer. En natuurlijk gefeliciteerd met je verjaardag!

Groeten,

Luc

• 19 Oktober 2009 - 13:43

Pei-laan :

He Robert!Hoe gaat ie? Van Harte Gefeliciteerd! Klink weer allemaal super wat je doet. Weer een avontuur.
    Nog een fijne verjaardag.
    Gr.
    Pei-laan

• 19 Oktober 2009 - 15:33

Rob:

Dus eerst als een van hen staan lossen en vervolgens alle problemen oplossen met een stadionhoorn, goed bezig Robert ;).

• 19 Oktober 2009 - 16:51

Jarige Jop.:

hoi robert van hart met je verjaardag nog veel gezondheid toegewenst van oma.

• 20 Oktober 2009 - 19:32

Daphne Huizing:

He Robert, sorry beetje laat maar alsnog gefelciteerd met je verjaardag! Hoop dat je een leuke dag hebt gehad. Klinkt wel weer gaaf wat je doet, zie ook dat je je weer voor 300% inzet (even nachtdienstje draaien....), leuk om te horen. We missen je in Congo en hopelijk tot snel. Kom je nog even langs op de terugweg?

Groetjes Peter, Daphne Bo en Mick.

• 28 Oktober 2009 - 21:39

Shaar:

Rob! Ik zie dagelijks 45.714.286 potjes Calve pindakaas! Dus ik kan me prima voorstellen hoe je het hebt daar :p.

Maar even zonder dollen, ziet er goed uit en klinkt mooi! Ik ben even wat achterstallig leeswerk aan het inhalen en het is goed vermaak op deze site!

x

ps. ik ben blij dat je bij potjes pindakaas Calve bij naam noemt!