Onderweg - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Robert Bemmelen - WaarBenJij.nu Onderweg - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Robert Bemmelen - WaarBenJij.nu

Onderweg

Door: Robert

Blijf op de hoogte en volg Robert

23 Oktober 2009 | Tanzania, Dar es Salaam

Swahililes #1: het woord Safari betekent 'reis/trip'

De lange dag aan het strand heeft me slaperig gemaakt en ik zit wat te knikkebollen wanneer de chauffeur niet de moeite neemt om de confrontatie met een gapend gat in het asfalt te vermijden. Door de klap ben ik spontaan klaarwakker en ben ik me weer bewust van mijn directe omgeving. Ik zit in een Dalla-Dalla, een lokaal busje wat ik deel met 28 andere passagiers, en ik ben samen met mijn intern-buddy op weg terug naar Dar es Salaam. Met mijn knieën opgetrokken tot onder mijn kin en mijn rugzak op schoot ben ik een van de ‘gelukkigen’ met een zitplaats in deze vrolijk beschilderde hoop schroot. Het 40 centimeter breed bankje deel ik met mijn buurman, een Tanzaniaan met een door de zon gebleekt rood t-shirt, een afgeknipte spijkerbroek en een blijkbaar niet te onderdrukken behoefte om met grote regelmaat luid roffelend zijn neus op te halen. Misschien maar goed dat hij bij het raam zit. De reden dat mijn kin op mijn knieen rust is dat er een paar voeten onder de bank doorkomt, 1 met een witte en 1 met een zwarte schoen. Een korte nieuwsgierige blik over mijn linkerschouder leert dat deze voeten inderdaad toebehoren aan een en dezelfde man. De vrouw tegenover me geeft borstvoeding aan een klein kroeskopje, dat gewikkeld in felgekleurde doeken ritmisch meedeint met de beweging van de bus, dezelfde beweging die ook mij slaperig maakt.
Ik glimlach, want wat voor iedereen in Tanzania een dagelijks ritueel is, is voor mij een geweldige ervaring . Een hand vol muntjes die tussen de mensenmassa door gestoken wordt schudt heen en weer voor mijn gezicht: we zijn bijna bij de pont en er moet betaald worden voor de reis. 11 eurocent. Niet duur voor een safari.


Rob.



(De komende twee weken ben ik in Dodoma; de volgende update volgt daarna)

  • 23 Oktober 2009 - 15:06

    G.:

    Heeft die vrouw zulke lange benen dan? En vraagt niemand (anders) zich dan af wat de reden voor de schoenenwissel is?

  • 23 Oktober 2009 - 15:11

    Bas Koeten Racing:

    Hey Robert,

    Ik heb nog steeds geen tijd om je verhalen te lezen!!
    Helaas zijn ze zo boeiend dat ik andere zeer belangrijke dingen toch maar even opzij zet.

    Ga door, Tis echt leuk te volgen en ik kan me er na ons Amsterdam-Dakar avontuur heel wat bij voorstellen gelukkig.

    Krijg weer zin in zo'n reis bij de ideeen en verhalen.

    Geniet ervan!!
    Grutjes,
    Bas.

    www.audiquatrotrio.nl

  • 23 Oktober 2009 - 15:28

    Ariadne:

    Heej!

    Kan alleen maar zeggen dat ik weer ontzettend jaloers ben op al je ervaringen! Zou zo met je wisselen!
    Veel plezier nog!
    x Ari

  • 23 Oktober 2009 - 16:49

    Kees:

    je toont het alweer aan, robert, als je je ogen openhoudt kun je je in de onmogelijkste plaatsen amuseren. maar hoe was je vakantie in die barre kontreien?

  • 23 Oktober 2009 - 16:51

    Kees:

    soggy, ik bedoel je verjaardag. doen ze daar niet aan in afrika? zal wel niet, want ook in spanje weet bijna niemand wat dat is.

  • 28 Oktober 2009 - 21:43

    Shaar:

    Je verhaaltjes lezen snel weg! Maar het klinkt allemaal nog steeds supermooi.
    Ik ben wel blij om te zien dat je over 145 dagen terugkeert! Maar niet voordat we een mooie Safari de berg op hebben gemaakt (ik pas de les meteen toe, ben dan ook super leergierig!) 6 maart is perfect! Dan is de maand net afgesloten dus ben ik free to go! We skypen snel..

    Jammer dat je er niet bij kan zijn met Zuko vrijdag! We doen een drankje op je.

    X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Dar es Salaam

Robert

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 143
Totaal aantal bezoekers 37296

Voorgaande reizen:

07 September 2009 - 24 Maart 2010

Robert in Tanzania

23 Juni 2008 - 23 Februari 2009

Robert in Congo

03 Januari 2007 - 15 Juni 2007

Robert in Noorwegen

04 Maart 2005 - 13 Juni 2005

Robert in Zuid Amerika

01 September 2010 - 30 November -0001

Robert in Zwitserland

Landen bezocht: