Swahili quiz time - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Robert Bemmelen - WaarBenJij.nu Swahili quiz time - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Robert Bemmelen - WaarBenJij.nu

Swahili quiz time

Door: Robert

Blijf op de hoogte en volg Robert

01 November 2009 | Tanzania, Dodoma

In mijn verwoede poging het KiSwahili op te pikken kom ik telkens weer woorden tegen die bij nader inzien hun oorsprong in een andere taal hebben gevonden. Wat dacht je van panne met de auto omdat de ‘betri’ leeg is? Ik heb hieronder wat woorden verzameld die met een goede fantasie bijzonder makkelijk zijn te vertalen… succes. Op de een of andere manier helpt het om het hardop uit te spreken met een soort van ghetto-accent – leuk voor op het werk dus.

Boti
Basi
Treni
Tiketi
Pasipoti
Steshen
Baisikeli

Teksi dereva
Tire pancha
Turn left at the ‘kona’
Breki
Chenji
Baa

Succes!

Rob.

  • 02 November 2009 - 07:11

    Zusje:


    Boot, baas, trein, ticket, paspoort, station, fietsen, taxi rijden?, ?, links op de hoek, ?, wisselgeld?, bye

    Wat is mijn score? =)

    Groetjes!

  • 02 November 2009 - 07:33

    Gerard:

    Haha, ik zie dat hoofdstuk 1 in jouw boek over reizen gaat. Misschien in les 2 wat meer variatie stoppen, want als je eenmaal in die categorie zit..

    Zit op nagenoeg hetzelfde niveau als jouw zusje. Ook ik weet "tire pancha" (mijn gedachten gingen nog even uit naar 'duur pandje') en "chenji" niet. Al vind ik wisselgeld wel aardig. Maar is "breki" niet gewoon rem?! ;-)

    Ah, eigenlijk best leuk..ik denk dat ik Spaans oversla en meteen KiSwahili meedoe!

    Hoe is het met het boot-uitladen? Het equivalent van hoeveel Big Macs is er al gesjouwd?

    Bon chance!

  • 02 November 2009 - 07:51

    Arjan:

    Haha, het lijkt een beetje op een mix van een Nederlands/ engels ghetto taaltje.... Maar volgens mij kun je je al aardig redden daar in het swahili!

    Arjan

  • 02 November 2009 - 15:18

    Robert Zelf:

    Aardig op weg wel hoor! Vooruit, hieronder de antwoorden:

    Boti - Boot
    Basi - BUS
    Treni - Trein
    Tiketi - Ticket
    Pasipoti - Paspoort
    Steshen - Station
    Baisikeli - Fiets

    Teksi dereva - Taxi driver
    Tire pancha - Tire puncture
    Turn left at the ‘kona’ - Hoek
    Breki - Rem
    Chenji - Wisselgeld (goed gevonden zus!)
    Baa - Bar

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Dodoma

Robert

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 190
Totaal aantal bezoekers 37296

Voorgaande reizen:

07 September 2009 - 24 Maart 2010

Robert in Tanzania

23 Juni 2008 - 23 Februari 2009

Robert in Congo

03 Januari 2007 - 15 Juni 2007

Robert in Noorwegen

04 Maart 2005 - 13 Juni 2005

Robert in Zuid Amerika

01 September 2010 - 30 November -0001

Robert in Zwitserland

Landen bezocht: