Disabled junction - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Robert Bemmelen - WaarBenJij.nu Disabled junction - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Robert Bemmelen - WaarBenJij.nu

Disabled junction

Door: Robert

Blijf op de hoogte en volg Robert

17 November 2009 | Tanzania, Dar es Salaam

Kreupel. Mank. Blind. Geen onderbeen. Helemaal geen been. Geen vingers. Geen rechterhand. Geen onderarm. Gewoon geen arm. Op dit kruispunt, midden in Dar es Salaam, krijg ik het idee dat er vitale onderdelen ontbraken toen deze mensen in elkaar zijn gezet. Een soort van out-of-stock. Helaas, voor jou geen arm. Succes ermee.

Een kruispunt vol misère. Vol ellende en armoede. Een ontmoetingsplek voor minder validen. En toevallig ook precies de plek waar mijn chauffeur ‘even iets moet regelen’ en de auto parkeert.

Vanuit de auto ben ik getuige van een voor deze mensen dagelijkse gang van zaken. Een jongen neemt een blinde oude man aan de hand en leidt hem langs de rij auto’s die wachten op een teken van de wild om zich heen zwaaiende politieagent om te kunnen gaan rijden. Naast me opent een man zijn straatstalletje. Kruipend weliswaar, want hij is verlamd. Hij hijst zich op zijn kruk en trekt zijn Vodacom hesje aan. De winkel is open.

Ik staar over de kruising als er plotseling iemand op het raam tikt. Met zijn knokkels, want het ontbreekt deze man aan vingers. Een verweerd gezicht vol rimpels en littekens, ongetwijfeld veroorzaakt door het harde straatleven, kijkt me aan. “Vriend”, luidt de aanhef, “heb je iets kleins voor me?” Ik verontschuldig me, wetend wat er gebeurd als ik deze man iets geef. Want niet alleen de man zonder vingers is op zoek naar een manier om zijn ontbijt te bekostigen. Ook de man die hinkelt met twee ongelijke zelfgemaakte krukken. En de kruipende verlamde vrouw met een kindje op haar rug.

De man zonder vingers loopt weg en ik voel me schuldig. Schuldig, omdat die 50 cent in mijn zak voor deze man een maaltijd betekent. Ik twijfel. Nee. Of wel? Het herinnert me aan de talloze discussies die ik hierover heb gehad. Met Mike in Uruguay. Met Evert in Congo. Met de hele groep interns voor vertrek naar Afrika. Geef je iets? Help je iemand? Of neem je iemands laatste incentive weg om er zelf iets van te maken? Zijn er uitzonderingen? Een kind? Een moeder? Of, een gehandicapte?

Ik weet het niet. En het blijft verdraaid lastig.

  • 17 November 2009 - 09:43

    Elise:

    Inderdaad iets waar ik dagelijks mee worstel.

    Mooi geschreven stukje!

  • 17 November 2009 - 19:24

    Ariadne:

    Heek Rob!
    Lijkt me ook echt iets waarmee ik in mijn maag zou zitten, maar ik blijf jaloers op al jouw verhalen hoor ;)

    x Ari

  • 17 November 2009 - 21:17

    Floris:

    Geloof dat wij het hier ook "wel eens" over gehad hebben my man. It's still eating you alive I see. Misschien als je terug bent nog maar eens over debatteren. Succes daar nog! Keep me posted!

  • 18 November 2009 - 18:47

    Pa En Ma:

    Hoi Rob,
    Een van de grotere dilemma's in het leven! Je leert beseffen hoe gelukkig je bent met een gezond lichaam. Overigens, je komt hier dicht bij de motivatie die Petra naar Angola en Fieneke Jansen naar Bolivia heeft gebracht, maar ook wat jij daar bij het WFP uitspookt. Dus: keep up the good work!

  • 19 November 2009 - 10:19

    G.:

    ..It makes you count your blessings, doesn't it? (en inderdaad mooie posting!)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Dar es Salaam

Robert

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 141
Totaal aantal bezoekers 37298

Voorgaande reizen:

07 September 2009 - 24 Maart 2010

Robert in Tanzania

23 Juni 2008 - 23 Februari 2009

Robert in Congo

03 Januari 2007 - 15 Juni 2007

Robert in Noorwegen

04 Maart 2005 - 13 Juni 2005

Robert in Zuid Amerika

01 September 2010 - 30 November -0001

Robert in Zwitserland

Landen bezocht: