Verafrikanen - Reisverslag uit Kigoma, Tanzania van Robert Bemmelen - WaarBenJij.nu Verafrikanen - Reisverslag uit Kigoma, Tanzania van Robert Bemmelen - WaarBenJij.nu

Verafrikanen

Door: Robert

Blijf op de hoogte en volg Robert

17 December 2009 | Tanzania, Kigoma

Afgelopen drie maanden ben ik niet naar de kapper geweest, scheer ik me eens in de drie a vier dagen en draag ik meestal m’n WFP petje. Ik kijk niet meer op als er een kakkerlak door een restaurant loopt, jaag af en toe een hagedis de keuken uit en deel nu het apartement ook met een aantal niet uit te roeien kolonies mieren, die zich als een soort van 10 centimeter brede snelweg diagonaal over de muur verplaatsen.

Ik eet steeds vaker in lokale eettentjes en straatstalletjes, iets waar ik voorheen met betrekking tot de hygiene een gezonde afkeer voor had. Nu vis ik zonder walging de zwarte krulhaar uit mijn rijst om rustig verder te eten - het is eigenlijk een beetje een gemis als ie ontbreekt. Rijst blijkt van nature ook steentjes te bevatten en als je iets tussen je tanden hoort knarsen, dan weet je in ieder geval wat het is. Wel was ik mijn handen twee keer per maaltijd, want ze worden bijzonder vies van het eten zonder bestek. Ook ben ik inmiddels behendig geworden in het eten van vis die inclusief ingewanden is gegrild. Daar kun je gewoon omheen eten. Tenslotte vind ik een maaltijd van meer dan 5 euro duur en start ik bittere onderhandelingen over de laatste 25 eurocent. Tja.

Ik verafrikaan, jij verafrikaant, wij verafrikanen. Ik vind het wel een mooi werkwoord. Nu maar hopen dat terugvereuropeanen ook bestaat….

Rob.

  • 17 December 2009 - 11:47

    Matthijs:

    ha! en hoe is het met de werklust?

  • 17 December 2009 - 11:53

    Frida:

    Ben benieuwd naar je nieuwe verafrikaanste make-over; foto!!

  • 17 December 2009 - 12:29

    Bas Koeten:

    Hahaha!!
    Groeit er ook al Rastahaar op je hoofd en eelt onder je blote voeten?


  • 17 December 2009 - 13:06

    Tim:

    Haha, nice :).

    Enjoy dude!

  • 17 December 2009 - 15:24

    Ma:

    Als ik mn eigen zoon nog maar herken!!

  • 17 December 2009 - 17:45

    G.:

    Het lijkt alsof je het laatste belangrijker vindt dan de verandering die je nu ondergaat.. En het doet je vast deugd dat 'het woord van 2009' net verkozen is, dus jouw werkwoord kan mooi aan zijn campagne voor de prijs in 2010 beginnen. Succes.

  • 19 December 2009 - 17:20

    Norbert:

    Eindekijk weer zoals ik je ken.gewoon doorgaan en je wilt NOOIT meer iets anders.
    Norbert

  • 05 Januari 2010 - 11:28

    Jeanine Bekking:

    Hoi Robert,

    Je kent me niet, maar misschien komen we elkaar nog tegen in Kigoma. Zoveel Wazungu lopen hier toch niet rond. Ben nu een week hier voor m'n werk (voor de komende 5wk) en begin aardig te wennen. In ieder geval is het weer hier stukken beter dan thuis.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Kigoma

Robert

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 115
Totaal aantal bezoekers 37305

Voorgaande reizen:

07 September 2009 - 24 Maart 2010

Robert in Tanzania

23 Juni 2008 - 23 Februari 2009

Robert in Congo

03 Januari 2007 - 15 Juni 2007

Robert in Noorwegen

04 Maart 2005 - 13 Juni 2005

Robert in Zuid Amerika

01 September 2010 - 30 November -0001

Robert in Zwitserland

Landen bezocht: