Delta Foxtrot 9 to Uniform – deel 1 - Reisverslag uit Kasulu, Tanzania van Robert Bemmelen - WaarBenJij.nu Delta Foxtrot 9 to Uniform – deel 1 - Reisverslag uit Kasulu, Tanzania van Robert Bemmelen - WaarBenJij.nu

Delta Foxtrot 9 to Uniform – deel 1

Door: Robert

Blijf op de hoogte en volg Robert

06 Januari 2010 | Tanzania, Kasulu

Het is half 6 als de wekker gaat in Kigoma, zo’n drie weken geleden. Vandaag vertrek ik naar Kasulu, uitvalsbasis voor verschillende UN agencies die werkzaam zijn in de vluchtelingenkampen langs de grens met Burundi.

Hier, op zo’n 50 kilometer van de grens wonen nu nog bijna honderdduizend vluchtelingen. De instroom van vluchtelingen begon begin jaren ’90, met de stammenoorlogen in zowel Rwanda als Burundi, en later ook in Congo. Inmiddels zijn de Rwandezen gerepatrieerd; van de resterende vluchtelingen komt ongeveer twee derde uit Congo en de rest uit Burundi.

We rijden de 120 kilometer lange weg over vuurrode zandwegen, en hoewel het gisteren nog geregend heeft is de weg bijzonder goed begaanbaar. De weg slingert door bamboebos en bananenplantages, en de omgeving begint al meer weg te krijgen van het Rift-vallei landschap waar met name Rwanda bekend om staat: Heuvels. Heel veel heuvels.

Langs de weg de alombekende Afrikaanse taferelen: Veel mensen die te voet onderweg zijn en verrassend veel fietsen. Fietsen die werkelijk alles transporteren, van immense zakken met houtskool tot de complete oogst van deze morgen. In het voorbijrijden valt mijn oog op een kleuter die achterop zit bij zijn vader. In zijn schooluniform, met een kip op schoot. Het schooluniform is in de officiële kleuren blauwe broek - wit overhemd, maar klaarblijkelijk is de rode kleur van de aarde hier zo sterk dat het witte overhemd een wat gevlekt rode pasteltint heeft. Dat heb je met een handwas in de bush tijdens het regenseizoen.

Halverwege de route pakt de chauffeur de handset van de HF radio voor de security radio check:

“INDIA FOXTROT 7-3 with DELTA FOXTROT 9 in mobile CHARLY DELTA 117, moving from INDIA to UNIFORM – Switching radio to UNIFORM”.

Het gebied ten noorden van Kigoma is volgens VN standaarden nog steeds een Security Phase 1, wat een verhoogde status betekent ten opzichte van de rest van Tanzania. Af en toe vinden hier nog overvallen plaats, en op een bepaalde route verder naar het noorden wordt dan ook met gewapende politie escorte gereden. Protocol dus.

Even verderop staat het verkeer stil; midden in een verder groene omgeving staat een rij met personenauto’s, bussen en vrachtwagens. De regen van gisteren heeft er dus toch voor gezorgd dat bepaalde delen van de route slecht begaanbaar zijn en het resultaat is dat een vrachtwagen gestrand is in de modder en de gehele weg blokkeert. Zonder een krimp schakelt ‘INDIA FOXTROT 7-3’(radio callsign voor mijn chauffeur) de versnellingsbak naar 4x4H, en we duiken met auto en al het struikgewas in om een paar honderd meter verder weer terug de weg op te komen. De modder zit tot aan het dak en de takken hebben wat krassen op de deuren achtergelaten, maar we hebben de file omzeild. Later horen we dat deze auto’s en bussen er nog zeker twee dagen hebben gestaan, in de regen, in de modder. TIA – This Is Africa. Wij rijden verder - en route to Kasulu.

• 06 Januari 2010 - 11:34

Evert:

Hé Romeo Bravo, zie ik nu een barst in de ruit van die auto? Heb de natte hond meegenomen vanuit Congo??

• 06 Januari 2010 - 15:10

Nico:

He Bemmel,

Ik zou stoppen met dat wfp en gewoon schrijver worden ;)

Keep up the good work en spreek je op skype!

Nico

• 07 Januari 2010 - 18:31

G.:

Twee dagen file? Dat is nog eens een excuus om mee naar de baas te bellen...

• 08 Januari 2010 - 14:36

Sjoerd:

Hoi Robert,

Mooie verhalen. Keep up the good work!