Uruguay! - Reisverslag uit Montevideo, Uruguay van Robert Bemmelen - WaarBenJij.nu Uruguay! - Reisverslag uit Montevideo, Uruguay van Robert Bemmelen - WaarBenJij.nu

Uruguay!

Door: Robert

Blijf op de hoogte en volg Robert

26 Maart 2005 | Uruguay, Montevideo

¿Que tal?

Het moest er dan toch maar eens van komen; na twee weken onze zwembroeken en teenslippers terug in onze Samsonite beautycases gestopt en de afritsbroeken en kisten eruit gehaald. We vertrokken ´s ochtends, tot grote verbasing van de locals die reeds de verkoeling van de zee zochten, vanaf praia Mozambique (ons strand) richting praia Mole via de kustlijn, bestaande uit kiezels, keien en rotsblokken. Na drie uur genieten van het uitzicht én klauteren (bij 30 graden en volle zon) kregen we behoorlijk de balen erin, omdat een steile rotswand onmogelijk te beklimmen was en waren we gedwongen rechtsomkeerd te maken en terug te keren via het hogergelegen bos. Thuis toch weer de teenslippers aangetrokken en in de forse golven gedoken.

De dag erop (maandag) pakten we de bus richting Montevideo (Uruguay), zoals reeds vermeld een reis van 20 uur. Nét op tijd op de busterminal, omdat onze was maar niet wilde drogen (ook dat moest er eens van komen; smelly backpackers). Gelukkig waren we behoorlijk kapot van het klimmen van de vorige dag, zodat we redelijk hebben kunnen slapen. De weg was bepaald niet vlak en ook de kamikaze inhaalacties van de chauffeur maakten de reis tot een belevenis.

In Montevideo viel het ons direct op dat het hier zo compleet anders is dan in Brazilië en dan niet alleen het landschap (hier een stuk vlakker en minder jungle-like begroeiing), maar het straatbeeld doet veel meer Westers aan. Echter, wel van 40 jaar geleden (koloniale panden aangrenzend aan hoogbouw uit de jaren ´60, verlaten winkelpassages en oldtimers).

Woens-, donder- en vrijdag allés cerrado! Oja, Pasen... en zeker in een Katholiek land als dit is dan echt alles gesloten. We hebben daarom de stad beter bekeken, zij het aan de buitenkant Wel was er ´s avonds een aantal barretjes en discotheken geopend, waar we opmerkten dat uitgaan voorbehouden is aan eind twintigers en dertigers.

Zodirect vertrekken we vanuit Colonia (een havenstadje uit de koloniale tijd) per boot naar Buenos Aires (Argentinië; een trip van enkele uren.

Hasta luego iedereen daar!

Robert & Mike